آدرس شرکت

قزوين - كيلومتر 90 جاده قزوین به همدان - روستاي قلعه شهدا

09124810684

برای مشاوره و خرید تماس بگیرید

آهک هیدراته چیست؟ مصارف،کاربرد ها و روش های تولید

آهک هیدراته که با نام دیگر آهک آب‌خورده هم شناخته می‌شود، فراورده‌ای از سنگ آهک است. این ماده از زمان باستان توسط تمدن‌های ایرانی و یونانی و… استفاده شده و به دلیل فراوانی، تناسب و قیمت ارزان تاکنون در مرکز توجه باقی مانده است. اگر به دنبال اطلاعات دقیقی درباره آهک هیدراته، روش‌های تولید و مصارف آن هستید با کربنات خورشید همراه باشید!

آهک هیدراته چیست

 

آهک هیدراته چیست؟

آهک هیدراته از فراورده‌های مهم کلسیم کربنات بوده و با فرمول هیدروکسید کلسیم Ca(OH)2 شناخته می‌شود.

سالیانه صدها هزار تن آهک هیدراته در سراسر جهان تولید و روانه بازار می‌شود؛ چراکه این ماده از هزاران سال پیش با زندگی بشر گره خورده و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در صنایع بسیاری از تصفیه آب آشامیدنی گرفته تا راه و ساختمان‌سازی، تولید محصولات شیمایی، پرورش دام و طیور و حتی تولید کاغذ استفاده می‌شود.

 

روش‌های تولید آهک هیدراته

آهک هیدراته با ۳ روش مختلف تهیه می‌شود؛ که عبارتند از:

 

روش سنتی
برای تولید آهک هیدراته به روش سنتی: ابتدا در محل وجود معدن آهک، حفره‌هایی ایجاد کرده و جای کوره را کمی گود می‌کنند. سپس سنگ آهک را به شکل لایه‌ای روی هم می‌چینند و سطح آن را با گل می‌پوشانند. در آخرین مرحله کوره را از پایین روشن کرده و سطح آهک و خاکستر را مرطوب نگه می‌دارند. این عمل باعث شفته شدن آهک شده و در نهایت مایع آهکی از حفره‌ها خارج می‌شود.

 

روش صنعتی ساخت آهک هیدراته
در روش صنعتی پس از استخراج سنگ آهک از معدن، آنها را داخل بونکر (سیلوهایی قابل حمل با تریلی) می‌ریزند. در زیر بونکر دستگاه‌هایی به نام فیدر وجود دارد که موجب هدایت سنگ‌ها به داخل سنگ شکن فکی می‌شود. در این قسمت سنگ‌ها به قطر ۲۰ الی ۳۰ سانتی‌متر تقسیم می‌شوند. در نهایت تسمه نقاله‌هایی که از پایین به بالا حرکت می‌کنند، سنگ‌های خرد شده را به بونکر دیگری منتقل می‌نمایند.

در بونکر دوم نیز تقریبا همان مراحل طی می‌شود، اما نتیجه آن خارج شدن سنگ‌هایی با قطر ۵ الی ۱۲ سانتی‌متر است. در این مرحله با وارد شدن تسمه نقاله‌ها، خاک و سنگ‌ها نیز جدا می‌شوند. سپس مواد باقی‌مانده وارد بالابرهای خاص شده و توسط دریچه‌های هیدرولیک به کوره منتقل می‌گردند.

دور تا دور کوره با مشعل‌هایی در ارتفاع شش مشتری محاصره شده است. همچنین یک فن هواکش در بالای کوره وجود دارد؛ که با قدرت مکش بالا، حرارت را در سراسر کوره پخش می‌کند. هنگامی که مواد به‌طور کامل پخته شدند، دریچه‌های پنوماتیک که در پایین کوره قرار گرفته‌اند، باز شده و آهک را به قسمت انتهایی می‌ریزند؛ جایی که نوار نقاله‌هایی آهک را به مراحل بعدی منتقل می‌کنند.

در نهایت آهک پخته شده با آسانسور به بونکری در ارتفاع منتقل می‌شود. در اینجا عمل هیدراتاسیون انجام می‌گردد که هرچقدر اصولی‌تر باشد، کیفیت آهک هیدراته نیز افزایش خواهد یافت.

 

روش تهیه از ماسه بادی
باوجود فراوانی معادن آهک در ایران، استفاده از منابع دیگر همچون ماسه‌ بادی در خوزستان، کناره شمالی خلیج فارس و دریای عمان هم رایج است. در این روش ماسه آهکی نیز همچون سنگ آهک پخته می‌شود و در نهایت آهک زنده به دست می‌آید. همچنین در آن آهک اب‌دیده از ناخالصی‌ها جدا می‌شود.

آهک هیدراته چیست

 

آهک هیدراته و کاربردهای آن

آهک ماده‌ای معدنی با خاصیت‌های گوناگون می‌باشد. از نظر فراوانی و قیمت نیز مناسب بوده و به همین دلایل، کاربردهای آن نیز بسیار است. به‌طور کلی آهک هیدراته به عنوان «پر کننده» یا «ضد عفونی کننده» استفاده می‌شود که در بخش‌های بعدی به‌طور دقیق‌تر به آنها می‌پردازیم…

 

آهک هیدراته در راه و ساختمان سازی

آهک آب خورده از زمان باستان، یکی از ملزومات صنعت ساختمان سازی بوده است. برای مثال در بخش‌‌هایی از تخت جمشید، اهرام ثلاثه مصر و دیگر بناهای تاریخی از آهک برای شفته ریزی استفاده شده است.

همانطور که اشاره شد فراوانی و قیمت آهک در استفاده‌های آن نقشی اساسی دارند. اما خاصیت‌های جزئی‌تر آهک هیدراته باعث شده‌اند که استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی ضروری باشد؛ چراکه مانع از ترک خوردن سیمان می‌شود، استحکام بنا را افزایش می‌دهد و از نفوذ آب جلوگیری می‌کند.

همچنین خاصیت ضد آب بودن آهک، مانع از رشد هرگونه گیاهی در بستر راه و ساختمان‌ها می‌شود. علاوه براین، برای پی ریزی دیوارهای کوتاه هم مناسب است.

 

آهک در مرغداری و پرورش طیور

جوجه‌های مرغ و طیور در برابر بیماری‌های میکروبی و قارچی حساس‌اند. به‌طوری که بیماری میان آنها به سرعت انتشار می‌یابد و مریض شدن گله‌ای حیوانات ضررهای مالی شدیدی را به مرغداران و پرورش دهندگان طیور وارد می‌نماید. از این روی، افراد فعال در این حوزه پیش از هر دورهٔ جوجه ریزی از مواد گندزدا و میکروب کش برای ضد عفونی کردن سالن استفاده می‌کنند.

از آنجایی که آهک کم‌خطرترین و ارزان‌ترین ضد عفونی کننده بازار می‌باشد، بسیاری از پرورش دهنده‌ها از آهک زنده یا آهک هیدراته برای کشتن عفونت‌های سالن و نابودی عوامل بیماری‌زا بهره می‌برند.

 

آهک هیدراته در تصفیه آب و فاضلاب

برای تصفیه آب از آهک هیدراته همراه با مواد شیمایی چون سولفات آلومینیوم، سولفات آهن، کاستیک سودا و پلی آلومینیوم کلراید استفاده می‌شود.

آهک هیدراته در تصفیه آب و فاضلاب برای تنظیم اسیدیته (PH)، از بین بردن مواد معلق و میکروب کشی کاربرد دارد. تصفیه خانه‌های آب شهری و کارخانه‌هایی که باعث تولید فاضلاب آلوده می‌شوند، از اصلی‌ترین مصرف کننده‌های آهک هیدراته می‌باشند.

 

خرید آهک هیدراته از کربنات خورشید

آهک هیدراته یکی از فراورده‌های آهکی است که به‌صورت طبیعی یا با دخالت بشر ساخته می‌شود. فراوانی و گستردگی کاربردها، آن را به یکی از پر استفاده‌ترین مواد معدنی تبدیل کرده است. به‌همین دلیل ما در کربنات خورشید روزانه چندین تن آهک هیدراته را باکیفیت عالی تولید می‌نماییم و مفتخریم اعلام کنیم، آمادهٔ خدمت رسانی به تمام شما عزیزان از سراسر ایران هستیم.