آدرس شرکت

قزوين - كيلومتر 90 جاده قزوین به همدان - روستاي قلعه شهدا

09124810684

برای مشاوره و خرید تماس بگیرید

آهک چیست؟ انواع آهک و کاربرد های آن

آهک یا همان کلسیم اکسید یک ترکیب شیمیایی پرکاربرد آشنا برای اکثر ‌ما می‌باشد. این ماده بدون بو، به حالت جامد سخت و به رنگ‌های سفید یا خاکستری یافت می‌شود. زمان لمس آهک باید از پوست و چشم خود مراقبت کنید، زیرا می‌تواند به ایجاد سوزش ختم شود. برای آشنایی با انواع آهک و کاربرد آهک با مجموعه کربنات خورشید همراه باشید…

انواع سنگ آهک کاربرد سنگ آهک

آهک چیست؟

آهک سنگی با فرمول  cao ، جرم مولی 56.077 و شناسه پاب کم 14778 می‌باشد. آهک از جمله موادی‌‌ست که کارایی آن از دوران باستان توسط بشر شناخته شده است. این ماده اوایل در ساخت انواع بناها برای اتصال محکم‌تر قطعات سنگ یا چوب به‌کار گرفته می‌شد.

زمان درازی‌ست که ایرانیان شفته آهکی (ملات دوغاب اهک و خاک) ساروج (ملات، آهک و خاکستر ) و مخلوط آهک آبی را می‌شناسند، و در ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که برای پی‌سازی راه و جلوگیری از روییدن گیاه در بستر شانه‌های راه و ایستگاه‌های هواپیما شفته آهکی مصرف می‌شود.

 

هر کدام از مفاهیم آهک چه معنایی دارند؟

هرگاه به سطح آهک آب افزوده شود بر اثر عملیات شیمیایی با آب گرما تولید کرده و موجب تبخیر بخشی از آب می‌شود. در قدم بعدی این ماده با جذب آب متورم و حجیم شده و به رنگ سفید یا خاکستری در می‌آید. جالب است بدانید به این حالت اکسید کلسیم آهک مرده گفته می‌شود.

اگر آن را صاف کرده یا در صافی قرار دهیم محلول هیدروکسید سدیم به وجود می‌آید. که رنگ آن خاکستری و اندکی تیره است و آب آهک نام دارد. در صنایع شیمیایی از این عنصر بهره‌برداری زیادی می‌شود. برای مثال در تهیه پر کلرین، هیدروکسید سدیم، آمونیاک و به ویژه در استخراج منیزیم و بسیاری از فلزات دیگر کاربرد فراوانی دارد.

تاریخچه آهک و کاربردهای آن

آهک از نخستین مواد کاربردی در ساختار ساختمان‌سازی به شمار می‌آید. در دوران باستان مصری‌ها از این ماده تنها در ساختمان‌سازی استفاده می‌کردند. و بعدها ایرانیان از آهک برای ساخت بنا و پل‌ها کمک گرفتند.

این ماده بیشتر ویژگی آب‌گیری و جذب آب دارد. و به دلیل خاصیت جلوگیری از ورود آب از آن برای ساخت کوره‌ها و پختن آتن سیمان نیز بهره‌برداری می‌شود.

انواع سنگ آهک کاربرد سنگ آهک

انواع آهک

نمونه‌های مختلف آهک را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

 

آهک چرب

این ماده چهار درصد ناخالصی دارد. یکی از ویژگی‌های این نمونه نفوذ آب به داخل آن و درنتیجه باز شدنش می‌باشد.

 

آهک کم قوه

مدل کم قوه آهکی‌ست که حدود 75 درصد آن را کربنات کلسیم تشکیل می‌دهد. یکی از خصوصیات برجسته این ماده با کیفیت، سرعت کند باز شدنش می‌باشد. که در معرض هوا نیز به آرامی سفت می‌شود.

 

آهک آبی

آهکی که بیش از 20 درصد اکسید منیزیم دارد. این محصول دور از هوا و حتی در آب نیز به آهستگی سفت می‌شود. و در تماس با آب به سرعت باز و شکفته می‌گردد. به طور کلی این نوع ماده حد میانی تمام آهک‌ها می‌باشد.

 

 

ويژگی‌های آهک

آهک بلوری به شکل مکعب بی‌رنگ با قسمت انتهایی زرد می‌باشد.

درجه سختی آن به 3 ساعت نیز می‌رسد. آب به کندی از سطح آهک بلوری به درون آن نشست پیدا می‌کند. اگر گرد بلوری آهک را وارد آب کنید پس از چند دقیقه با حالت انفجاری مانندی ترکیب می‌شود.

هرگاه گرد آهک را در گرمای 1400 تا 1500درجه ثابت نگه دارند دانه های آب به یکدیگر چسبیده و بلوری می‌شوند، و در نهایت دانه‌های بلور شده کم کم به حالت درشت در می‌آیند.

ماده آهک نیز پس از پختن سنگ آهک بدست می‌آید.  وزن ویژه آن 30\3 می‌باشد که بستگی به درجه گرمای پختن سنگ آهک دارد. که هرچه بالاتر برود آهک پخته کندتر با آب ترکیب می‌شود.

آهک در گرمای بیش از 100 درجه اندکی جمع شده و سطح آن کمی کاهش می‌یابد. در نتیجه به آرامی با آب مخلوط شده و زمان شکفتن آن نیز کندتر می‌شود.

 

انواع سنگ آهک کاربرد سنگ آهک

 

کاربردهای آهک

امروزه آهک راه خود را به صنایع بسیاری باز کرده است که برخی از آنها عبارتند از:

 

کاربرد آهک در ساخت و ساز

آهک متریالی مهم در صنعت ساخت وساز است. که از آن برای ساختمان سازی ،جاده سازی، تولید ملات، زایش و تقویت بتن، فرآوری سیمان، شفته‌کاری و سیمان و…بهره‌برداری می‌شود.

این ماده از اکسید کلسیم تشکیل شده و با سایر اکسیدها قابل ترکیب می‌باشد. آهک ترکیبی قلیایی و بسیار قوی دارد. که به صورت سنتی، صنعتی و یا از ماسه باد تهیه می‌شود.

رنگ آهک خالص سفید رنگ بوده و اگر تغییر رنگی حاصل ‌شود به دلیل وجود ناخالصی‌های آن است. اگر ناخالصی‌های موجود در سنگ آهک از کربنات کلسیم باشند این سنگ آهک دولومیتی نامیده می‌شود. که پس از پخت به آهک منتیریومی تبدیل می‌گردد. اما اگر در سنگ آهک مواد سیلیسی ورسی یافت شود این سنگ بعد از پخت به عنوان آهک آبی یا آهک شیر آبی شناخته می‌شود.

 

کاربرد آهک در کشاورزی

آهک و ترکیبات معدنی با ساختار آهکی از مواد پرمصرف در صنایع کشاورزی هستند. نوع خاصی از این ماده با عنوان آهک کشاورزی در بازار عرضه می‌گردد که ویژهٔ افزودن به خاک‌های زراعی و محصولات گلخانه‌ای است. آهک کشاورزی عمدتا می‌تواند میزان اسید یته خاک را تا مرز خنثی شدن افزایش دهد. البته تنظیم خاک تنها یکی از وظایف آهک است.

 

کاربرد آهک شفته

آهک شفته ملاتی است که از ترکیب آهک با خاک رس و آب بدست می‌آید. آهک شفته در محکم کردن پایهٔ دیوار و استخر، جلوگیری از سرایت رطوبت از کف دیوار به قسمت بالایی آن و پیشگیری از رشد گیاهان و ریشه گیاهان در صنعت ساختمان به کار گرفته می‌شود. و از روزگاران دور تقریبا در ساخت تمامی بناها از این آهک بهره‌جویی شده است.

معمولا این آهک را در سطح زمین به عمق 30 سانتی‌متر گذاشته و سطح آن را صاف می‌کنند. و بعد از گذشت 15 روز سطح دوغاب شده کاملا خشک و محکم می‌شود. در اکثر مواقع آهکی که برای آهک مصرف می‌شود به صورت پودری زنده و کلوخه‌ای است.

 

مزایای برجسته استفاده از آهک

  • کاهش نفوذ پذیری ملات‌ها و اندودها به آب
  • کاسته شدن جمع شدگی ناشی از خشک شدن ملات
  • ثابت ماندن حجم آن پس از سخت شدن
  • کم شدن سرعت خشک شدن مخلوط در نواحی مرطوب
  • افت میزان انقباض و انبساط خاک بر اثر رطوبت
  • تسریع در شکستن کلوخه‌های خاک رس
  • تقلیل نفوذ رطوبت

 

 

فروش انواع آهک

فروش آهک در این کارخانه روزانه با ظرفیت بالای 100 تن با بالاترین کیفیت و در انواع مختلف آهک پودری، کلوخه ای، هیدراته، شفته و زنده صورت می گیرد. در این مجموعه آهک به‌صورت فله و بسته بندی 20 کیلویی نیز قابل عرضه است. که روزانه به تمام بازارهای مصرف منطقه ارسال می‌گردد.

 

قیمت انواع آهک

قیمت آهک متناسب با نوع آهک، کیفیت آن و موارد دیگر بستگی دارد. قیمت آهک در این مجموعه بسته به کیفیت از 80 هزار تومان تا 110 هزار تومان متغییر است. در کارخانه یکتا آهک مورد استفاده مصرف کنندگان را با ماشین‌های حمل و نقل اختصاصی به تمام نقاط ایران ارسال می‌نمایند.

 

خرید سنگ آهک از شرکت کربنات خورشید

کارخانه کربنات خورشید به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان آهک کشور در بخش تولید آهک محصولاتی برجسته را در اختیار صاحبان صنایع تولیدی و صنعتی، صنایع ساختمانی، پرورش دام و طیور، تصفیه آب و فاضلاب، کارخانجات ذوب آهن و…قرار می‌دهد.

کارخانه کربنات خورشید در استان قزوین واقع می‌باشد. که مرکز کشور و یکی از گلوگاه‌های تجاری محسوب می‌شود. بنابراین برای ارسال محصول به کلیه نقاط کشور مقرون به صرفه است. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.