آدرس شرکت

قزوين - كيلومتر 90 جاده قزوین به همدان - روستاي قلعه شهدا

09124810684

برای مشاوره و خرید تماس بگیرید

بنتونیت چاه ارت برای ارتینگ و انواع بنتونیت

بنتونیت (به انگلیسی: Bentonite) یکی از خاک‌های پرکاربردی‌ست که به گروه رس‌ها و کانی‌های قابل تورم تعلق دارد. این ماده در چندین حوزه‌ به ویژه چاه ارت قابل استفاده بوده و مزایای چشم‌گیری در آن نهفته است. اگر مشتاق به دریافت اطلاعات گسترده‌تری می‌باشید کربنات خورشید را همراهی کنید…

بنتونیت چاه ارت

بنتونیت چیست؟

این ماده معدنی طبیعی به صورت رس ریزدانه دیده شده و بخش عمده‌ٔ آن‌ از رس مونت‌موری‌لونیت و کمی بیدلیت تشکیل می‌گردد. چرخهٔ تولید بنتونیت‌ها را می‌توان وابسته به هوازدگی و دگرسانی خاکسترهای آتشفشانی دانست؛ زیرا این فرآیند‌ها بیشتر با هم‌دستی آب انجام می‌گردند.

همان‌گونه که مشاهدات نشان داده‌اند، تجزیه خاکستر آتش‌فشانی بیشتر در محوطهٔ شور و باتلاقی عمل می‌پذیرد. در پی این مسئله بنتونیت‌های نزدیک‌تر به این مناطق، ضخامت بیشتری به‌دست می‌آورند.

ناگفته نماند که بنتونیت اسکلتی آلومینوسیلیکاتی دارد. به همین دلیل آن‌را جزء سیلیکات‌های سه لایه قرار داده‌اند. همچنین این ماده دارای دو لایه چهار وجهی و یک لایه هشت وجهی است. فرمول عمومی بنتونیت نیز به شرح (Na, CaO)(Al, Mg)(Si4O10)3 (OH)6 nH2O می‌باشد.

 

ویژگی‌های بنتونیت

بنتونیت در صنعت فولاد و پر کردن چاه ارت به کار می‌رود. همچنین در طب سنتی هم قابلیت‌های درخشانی دارد. دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت این خاک عبارتند از: شکل پذیری، انبساط و انقباض یونی، حل شدن پایین، عدم تجزیه و فرسایش، مقاومت مناسب، فاقد خورندگی، ثابت ماندن خواص برای سال‌های طولانی، چگالی 0.9 و نقطه ذوب 3500 درجه.

 

انواع بنتونیت‌ها

بنتونیت‌ها به نمونه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. اما به صورت کلی بر دو نوع مترکز هستند:

  • بنتونیت‌های متورم Swelling Bentonite)) یا همان بنتونیت‌های سدیم‌دار.
  • بنتونیت‌های غیرمتورم (Non Swelling Bentonite) یا بنتونیت‌های کلسیم‌دار.

 

اما دسته‌بندی دیگری هم وجود دارد؛ که بر پایه‌ٔ ویژگی تورم پذیری و جذب انجام گشته است:

  • بنتونیت با تورم زیاد (بنتونیت سدیم)
  • بنتونیت با تورم کم (بنتونیت کلسیم)
  • بنتونیت با تورم متوسط (بنتونیت متوسط)

 

و اما انواع بنتونیت در دنیای صنعت هم با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شوند:

  • بنتونیت‌های سدیم‌دار
  • بنتونیت‌های جایگزین به وسیله‌ٔ سدیم
  • بنتونیت‌های کلسیم‌دار
  • بنتونیت‌های ارگانوفیل
  • بنتونیت‌های فعال توسط اسید

 

بنتونیت سدیمی و کلسیمی

بنتونیت سدیمی و کلسیمی تفاوت‌هایی در ناخالصی، کاربرد و عملکرد دارند.

 

بنتونیت سدیمی
زمانی که ناخالصی قالب در بنتونیت سدیم باشد آن‌را بنتونیت سدیمی می‌نامند. این ترکیب رطوبت را جذب کرده و در پی این عمل به مقدار زیادی انبساط می‌یابد. بنتونیت سدیمی بیشتر در حفاری چاه‌های نفت و گاز کاربرد دارد. همچنین آن‌را به صورت یک پوشش یا عایق طبیعی به کار می‌برند.

 

بنتونیت کلسیمی
برخلاف مورد قبلی در این ترکیب ناخالصی قالب بر بنتونیت کلسیم است. بنتونیت کلسیمی در محلول‌ها یون‌را جذب می‌سازد، به همین دلیل اکثرا برای یون زدایی از آن بهره‌برداری می‌شود. در تفاوت دیگر با نوع سدیمی چربی و روغن‌ها را به سوی خود می‌کشد، پس یک شوینده صنعتی در صنایع تولیدی نیز در نظر گرفته می شود.

بنتونیت چاه ارت

بنتونیت چاه ارت یا اکتیو چیست؟

بنتونیت به گونه‌های مختلفی قابل بهره‌برداری می‌باشد. برای نمونه در چاه ارت به صورت دوغاب مصرف می‌شود. دوغاب ماده‌ای نسبتا رقیق به حساب می‌آید، پس در چاه ارت از آن به عنوان یک مادهٔ کم استقامت استفاده می‌کنند. در محوطه‌ٔ چاه ارت الکترود زمین قرار گرفته است. بنتونیت‌ها ماموریت دارند تا حفره‌هایی که در حوالی میلهٔ زمین هستند را اشغال کنند تا از مقاومت آنها کاسته شود. این ماده معدنی زمانی که به حالت ژله‌ای و غلیظ تبدیل شود فرم خود را ثابت نگه‌داشته و با تماس به هر سطحی به آن می‌چسبد. پس بنتونیت قادر است تا مشکل تراکم خاک، اتصال و چسبندگی را برطرف سازد. همچنین نیازی به مواد افزودنی نداشته و خاصیت خورندگی ندارد.

 

مصرف بنتونیت چاه ارت برای ارتینگ

  • برای ساختن یک چاه ارت سطحی لازم است تا بنتونیت ویژه‌ٔ این کار یعنی بنتونیت چاه ارت را مورد استفاده قرار دهید.
  • پس از تهیهٔ این خاک کانالی به عرض ۳۰ تا ۴۰ و عمق ۷۵ سانتی‌متر را ایجاد کنید.
  • خاک بنتونیت را به دوغاب تبدیل کرده و در قسمت زیرین کانال بریزید.
  • در قدم بعدی یک سیم یا تسمه‌ای از جنس مس را در همان قسمت زیرین و بین دوغاب بنتونیت جای دهید.
  • پس از آن سیم یا تسمه را با لایه‌ای ۱۵ سانتی‌متری از دوغاب بپوشانید. در اقدام پایانی هم لازم است تنها سطح دوغابی را با خاک الک شده فراگیر کنید.

بنتونیت چاه ارت

مقایسه بنتونیت با زغال سنگ و نمک

ایجاد چاه ارت با استفاده از دوغاب بنتونیت از نظر اقتصادی درجه مناسب‌تری دارد، زیرا افزون بر قیمت پایین‌تر شمارا از هزینه‌های دیگری چون تعویض قطعات خورده شده بی‌نیاز می‌سازد.

همان‌گونه که می‌دانیم نمک خاصیت خورندگی دارد، پس می‌توان نتیجه گرفت بعد از مدتی الکترودها را تجزیه می‌کند. در این صورت لازم است با صرف هزینه‌ای دیگر الکترودهای جدیدی را جایگزین کنید.

در مقایسه با نمک، بنتونیت خاصیت خورندگی صفحات و الکترودها را ندارد.

زمانی که بارندگی جریان پیدا کند یا هر گونه آبی به درون خاک نفوذ کنند نمک‌ها شسته شده و به سطح پایینی زمین منتقل می‌شوند، پس در نهایت مقاومت زمین را افزایش می‌دهند.

اما بنتونیت خاصیت جذب آب بالایی دارد. در پی این نکته می‌تواند رطوبت را برای زمانی طولانی در خود نگه‌دارد. پس برای محیط‌های حفر چاه که خشک و کویری هستند گزینه‌ای برجسته به شمار می‌آید.

بنتونیت در مقایسه با ترکیب ذغال و نمک دارای خاصیت تبادل یونی بالاتری می‌باشد.

همچنین حمل و نقل آسان‌تری را نسبت به ذغال و نمک به همراه دارد.

 

 

قیمت خاک بنتونیت چاه ارت

به جای بنتونیت می‌توان از مواد دیگری هم برای پر کردن چاه ارت بهره برد. قیمت مواد کاهنده مقاومت زمین با یکدیگر تفاوت دارند. اما به‌طور کلی بنتونیت مزایای برجسته و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

بنتونیت شما را از هزینه‌ٔ مواد ترکیبی، حمل و نقل، جبران خسارت و… عاری می‌سازد. همچنین ایمنی بیشتر و عملکرد بهتری دارد. پس قیمت خاک بنتونیت چاه ارت در طولانی‌ مدت به‌صرفه‌تر از هر محصول دیگری است. برای تهیه‌ٔ بنتونیت و دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه‌های آن، با مشاورین کربنات خورشید تماس بگیرید.

 

خرید بنتونیت از شرکت کربنات خورشید

خاک بنتونیت نوعی رس با مزایای بی‌شماری می‌باشد. این ماده در چاه ارت انتخابی مناسب به شمار‌ می‌آید، زیرا از نظر هزینه، جذب آب، مقاومت و … گزینه‌ٔ بهتری نسبت به ذغال و نمک می‌باشد. مفتخریم اعلام کنیم ما در کربنات خورشید انواع مختلفی از خاک بنتونیت را با درجه کیفی عالی و قیمتی به‌صرفه ارائه نموده‌ایم و آماده‌ایم تمامی نیازهای‌تان را برآورده سازیم.