آدرس شرکت

قزوين - كيلومتر 90 جاده قزوین به همدان - روستاي قلعه شهدا

09124810684

برای مشاوره و خرید تماس بگیرید

کاربرد کربنات کلسیم چیست ؟

کربنات کلسیم جزو مواد پرمصرفی است که در صنایع مختلفی همچون کشاورزی، دارویی، خوراکی و … از آن استفاده می‌شود؛ اما با این حال ممکن است که بسیاری از افراد یا صاحبان صنایع به طور دقیق ندانند که کاربرد کربنات کلسیم چیست ؛ از این رو امروز ما با همکاری کارشناسان شرکت کربنات خورشید، تصمیم داریم به صورت دقیق شما را با کاربردهای کربنات کلسیم آشنا کنیم؛ سپس مراحل خرید خود را از شرکت کربنات خورشید آغاز کنید.

 

موضوعاتی که در این مقاله بررسی می‌شود:

  • کاربرد کربنات کلسیم چیست ؟
  • آشنایی با کاربرد کربنات کلسیم رسوبی
  • کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی
  • کاربرد کربنات کلسیم در صنعت غذای طیور
  • کاربرد کربنات کلسیم در صنعت غذای دام‌ها
  • کربنات کلسیم در مصارف پلاستیکی
  • کربنات کلسیم در مصارف کاغذی
  • کاربرد کربنات کلسیم در رنگسازی
  • کاربرد کربنات کلسیم در مصارف کشاورزی

 

پیش از اینکه به صورت دقیق با کاربردهای کلسیم کربنات آشنا شوید، بهتر است به صورت مختصر بدانید که کربنات کلسیم چیست. کربنات کلسیم که با فرمول CaCo3 شناخته می‌شود؛ معمولا برای تولید آهک زنده یا آهک هیدراته مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ درحقیقت این ماده معمولا به صورت سنگ مرمر، مرجان و گچ در طبیعت دیده می‌شود که به صورت مستقیم نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ بلکه باید با استفاده از روش‌های شیمیایی و مکانیکی، پودر کربنات کلسیم را تولید کرد.

 

آشنایی با کاربرد کربنات کلسیم رسوبی

کربنات کلسیم معمولا به دو صورت پودری GCC و رسوبی PCC تولید می‌شود که هر کدام برای مصارف خاصی قابل استفاده هستند؛ البته تفاوت بسیار مهمی که در میان کلسیم کربنات پودری و کلسیم کربنات رسوبی دیده می‌شود، قیمت آن‌هاست؛ در حالت کلی قیمت کربنات کلسیم رسوبی به مراتب گران‌تر از کربنات کلسیم پودری است؛ زیرا فرایند تولید آن کمی دشوارتر است؛ در ادامه شما را با کاربرد کربنات کلسیم رسوبی و پودری آشنا می‌کنیم.

 

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع غذایی بسیار گسترده است؛ به جهت آن که از کربنات کلسیم به عنوان ماده‌ای در تولید مکمل‌های غذایی و دارویی می‌توان استفاده کرد؛ درحقیقت مکمل‌ها در بهبود وضعیت ارگانیک بدن بسیار موثر هستند؛ علاوه‌بر آن کمبود موادی همچون کلسیم سبب بروز مشکلات جدی در سنین بالاتر می‌شود؛ بنابراین استفاده از مکمل‌هایی که از بروز مشکلات استخوانی جلوگیری کند، بسیار ضروری است.

کاربرد کربنات کلسیم

از دیگر کاربرد کربنات کلسیم در صنعت غذایی می‌توان به جلوگیری از رشد میکروب‌ها در مواد غذایی همچون شیر، نان و سویا اشاره کرد؛ بنابراین کربنات کلسیم را می‌توان یک نوع نگهدارنده مواد غذایی نیز به حساب آورد.

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت غذای طیور

کلسیم جزو حیاتی‌ترین مواد معدنی است که تمامی موجودات زنده اعم از طیور به آن احتیاج دارند؛ درحقیقت این ماده سبب رشد طبیعی اسکلت بدن طیور می‌شود؛ علاوه‌بر آن استفاده از کلسیم در فصل بهار و تابستان که زمان تخم‌گذاری پرندگان است، به نسبت سایر فصول سال بیشتر احساس می‌شود.

گفتنی است که مرغ‌های تخم‌گذار با انجام فرایند تخم‌گذاری، مقدار زیادی از کلسیم بدن خود را از دست می‌دهند؛ زیرا در حدود 97% از پوسته تخم‌ طیور را کلسیم تشکیل می‌دهد؛ درنظر داشته باشید که اگر تخم پرندگان به میزان کافی از کلسیم برخوردار نباشد؛ به راحتی شکسته می‌شود و دیگر نمی‌توان از تخم این پرندگان استفاده کرد؛ علاوه‌بر مواردی که ذکر کردیم، در صورت کمبود کلسیم امکان تشکیل جنین پرندگان وجود ندارد و در همان روزهای اولیه، ممکن است جنین پرندگان از بین رود.

نکته بسیار مهمی که در صنعت پرورش طیور وجود دارد، این است که برای تغذیه غذای طیور باید به میزان کافی منابعی که حاوی کلسیم هستند در اختیار پرندگان قرار بگیرد؛ از این رو تولیدکنندگان خوراک طیور باید از کربنات کلسیم دامی وطیور در تولید غذاهای خود استفاده کنند.

البته ناگفته نماند که در اغلب مواقع این غذاها به میزان کافی کلسیم بدن پرندگان را تامین نمی‌کند؛ به همین دلیل باید از کربنات کلسیم به صورت جداگانه برای تامین کلسیم بدن پرندگان استفاده کرد تا با بیماری‌هایی همچون لنگش، درد مفاصل و راکت مواجه نشوند.

به صورت متوسط روزانه پرندگان در حدود 15 گرم کربنات کلسیم باید مصرف کنند که البته در پرندگانی که بیش از 2 الی 3 تخم می‌گذارند، ممکن است این عدد بیشتر شود؛ توجه داشته باشید که اگر کربنات کلسیم دامی و طیور به میزان کافی در اختیار پرندگان قرار گیرد، می‌توان نرخ تخم‌گذاری پرندگان را افزایش داد.

کاربرد کربنات کلسیم دامی و طویر

کاربرد کربنات کلسیم در صنعت غذای دام‌ها

کربنات کلسیم دامی و طیور جزو موادی است که نقش بسیار مهمی در تامین ویتامین و کلسیم بدن دام‌ها برعهده دارد؛ درحقیقت این ماده به رشد و استحکام استخوان دام‌ها بسیار کمک می‌کند؛ علاوه‌بر آن یک ماده بسیار مهم برای افزایش شیردهی در گاوهای شیرده به حساب می‌آید.

از دیگر مزیت‌های مصرف کربنات کلسیم در صنعت دام، می‌توان به افزایش ایمنی بدن دام‌ها در برابر بیماری‌های مختلف اشاره کرد؛ چراکه کمبود کلسیم و ویتامین در بدن دام‌ها باعث می‌شود که توانایی کافی برای مقابله با بیماری‌ها را نداشته باشند؛ علاوه‌بر آن با بیماری‌های استخوانی نیز مواجه شوند؛ از این رو باید کربنات کلسیم را همراه با خوراک، در اختیار دام‌ها قرار دهید تا بدین صورت از بیماری و در نهایت مرگ آن‌ها جلوگیری کنید.

نکته: استفاده از کربنات کلسیم به عنوان بستر دام‌ها، یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم این ماده در صنعت دامداری است.

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع پلاستیک

کربنات کلسیم در مصارف پلاستیکی

درواقع هدف اصلی استفاده از کربنات کلسیم رسوبی در صنعت پلاستیک، کاهش قیمت نهایی است؛ کربنات کلسیم یک نوع فیلر یا پرکننده محسوب می‌شود که اگر به میزان مناسب از این ماده در صنعت پلاستیک استفاده کنید، علاوه‌بر کاهش هزینه‌های نهایی، استحکام، مقاومت و پایداری محصولات پلاستیکی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

 

کربنات کلسیم در مصارف کاغذی

بزرگ‌ترین کاربرد کربنات کلسیم مربوط به صنعت کاغذسازی است که با ترکیب کائولن و تالک با کربنات کلسیم رسوبی، می‌توان این محصول را تولید کرد؛ درحقیقت وجود کربنات کلسیم سبب روشن شدن سطح کاغذ می‌شود؛ همچنین اضافه کردن کائولن، سطح کاغذ را صاف و براق می‌کند؛ در حقیقت اینکه تا چه میزان می‌توان از کربنات کلسیم رسوبی در تولید کاغذ استفاده کرد، کاملا متفاوت است و نمی‌توان عدد دقیقی را برای آن درنظر گرفت؛ اما به صورت کلی در حدود 5% تا 50% متغیر است.

کاربرد کربنات کلسیم در رنگسازی

مهم‌ترین کاربرد کربنات کلسیم در رنگسازی کم کردن هزینه‌‍‌های نهایی تولید است؛ از آن جایی که استفاده از موادی همچون دی اکسید تیتانیوم هزینه‌های تولید رنگ را افزایش می‌دهد، بهتر است از مواد پرکننده‌ای همچون کربنات کلسیم استفاده کنید تا در برآورد هزینه‌های نهایی با کمبود منابع مالی مواجه نشوید.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب کربنات کلسیم این است که به راحتی می‌توان آن را به ذرات ریزی تبدیل کرد؛ این ذرات ریز کربنات کلسیم به دلیل خاصیت نرمی خود، پوشش‌ دهی رنگی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد؛ علاوه‌بر آن این ذرات ریز از ویژگی خنثی‌سازی مواد اسیدی نیز برخوردار هستند که می‌توانند یک ترکیب کاملا همگن را ایجاد کنند؛ البته مزیت استفاده از کربنات کلسیم در صنعت رنگ‌سازی محدود به موارد گفته شده نیست؛ بلکه دلایل دیگری که سبب استفاده از این ماده می‌شود، شامل موارد ذیل است:

  • امکان تولید اپوکسی، لاک، الکل و رنگ چوب؛
  • تنظیم ph رنگ؛
  • کم کردن خاصیت جذب روغن؛
  • بهبود درخشندگی رنگ‌ها.

 

کاربرد کربنات کلسیم در مصارف کشاورزی

کربنات کلسیم جزو موادی است که میزان اسیدیه خاک کشاورزی را کاهش می‌دهد؛ همچنین با استفاده از آن نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی گران قیمت برای عملکرد بیشتر خاک ندارید.

کربنات کلسیم رشد گیاهان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و باعث افزایش استحکام ریشه‌های گیاهان می‌شود؛ البته ناگفته نماند که استفاده از کربنات کلسیم در صنعت رشد قارچ نیز سبب افزایش رشد این ماده غذایی ارزشمند می‌شود.

چرا کلسیم کربنات شرکت کربنات خورشید؟

شرکت کربنات خورشید یکی از بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کربنات کلسیم است که با سابقه چندین و چند ساله خود، باکیفیت‌ترین محصول را در اختیار مشتریان محترم قرار می‌دهد؛ زیرا رضایت‌مندی مشتریان مهم‌ترین رکن مجموعه کربنات خورشید محسوب می‌شود.

مقاله امروز با همکاری کارشناسان باتجربه شرکت کربنات خورشید برای شما کاربران گرامی تهیه شده است؛ امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره خرید و قیمت کربنات کلسیم با کارشناسان فروش مجموعه کربنات خورشید در تماس باشید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.